CRONICĂ
DE TEATRU Poate un singur om să „umple“ o scenă timp de o oră şi douăzeci de
minute? Răspunsul este: „Da!“.
Ioana
Pavelescu reuşeşte un „one woman show“ de excepţie, în spectacolul „Zelda
Fitzgerald“, prezentat în cadrul Festivalului de Teatru Independent Undercloud,
ediţia 2013. Liana Ceterchi adaptează magistral textul lui William Luce, „The
Last Flapper“, într-un spectacol care nu te lasă să respiri nici măcar în
clipele de tăcere a protagonistei.
Cândva,
Zelda era soţia lui Scott Fitzgerald, unul dintre cei mai cunoscuţi scriitori
americani ai secolului XX. Era o flapperiţă admirată şi trăia o existenţă
boemă. Acum îşi petrece singurătatea între pereţii unui spital de psihiatrie.
Cu
un sarcasm electrizant, Zelda îşi lecturează fişa medicală, zâmbind nonşalant
în faţa nebuniei. Este când explozivă, când îngrozitor de tristă. Frumuseţea ei
îşi strigă dreptul în pustiul unei camere aproape inexistente. O voce metalică
anunţă uneori numele doctorului Carroll, un Godot aşteptat în zadar. El pare că
mânuieşte din umbră păpuşa stricată ce-şi retrăieşte viaţa în fragmente
caleidoscopice de nefericire.
La
difuzor se aude rar glasul mamei, sugerând o tinereţe schilodită de o lume în
care nu mai încape demult. În oglinda timpului, Zelda este un copil bătrân, o
Bubulină cu şosete de mătase şi rochiţă până la genunchi.
Cromatica
decorului minimalist este deosebit de grăitoare pentru universul interior al
protagonistei. Zelda strânge la piept o pernă roşie ca pe o inimă care
sângerează. În altă scenă, îşi înfăşoară pe chip un ghem de aceeaşi culoare.
Firele îi crestează nu numai carnea, dar şi sufletul.
Dansatoarea
priveşte realitatea printr-o perdea străvezie, pe măsură ce se desprinde de ea,
plonjând într-un abis al simţurilor. Din spatele paravanului de „ceaţă“,
spectatorii abia îi mai zăresc trupul – o siluetă fragilă care se descompune cu
fiecare cuvânt
Către
final, Zelda atinge apogeul nebuniei. Auzim flăcările trosnind. Un incendiu
izbucneşte în ungherele minţii ei, arzând ultimele fărâme de luciditate. De ce?
Pentru că Zelda Fitzgerald s-a născut prea târziu. Stă pe marginea prăpastiei
şi ronţăie firimituri de umanitate.
Simte
un gust amar, apoi le scuipă ca pe o bomboană acră. Ştie că nu se mai poate
întoarce în epoca glorioasă pe care a părăsit-o, aşa că recurge la singura
variantă posibilă: reinventează trecutul din piese prăfuite de puzzle.
Întreaga
piesă este dominată de un dramatism înţepător, cu parfum de naftalină şi
pantofi tociţi de dans.
Foto 1:
Steluţa Popescu (mai multe fotografii, pe pagina de Facebook Oglinzi de Argint)
Foto 2: Dinu Lazar.
Preluat din Ziarul Metropolis: http://www.ziarulmetropolis.ro/zelda-fitzgerald-nebunie-si-dans/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.