„Cântăreţul
de tango” de Tomás Eloy Martínez este un roman şerpuitor, care se încolăceşte
în jurul cititorului cu talentul unui magician.
Buenos Aires-ul ni se
descoperă într-o manieră abracadabrantă, prin ochii lui Bruno, un student
american. Atras de farmecul argentinian şi de scrierile lui Borges, Brunos
porneşte în căutarea unui misterios cântăreţ de tango, a cărui legendă se ţese
melancolic de-a lungul unei enigme ce bântuie cele mai obscure unghere ale
oraşului. El reconstruieşte destinul zbuciumat al lui Julio Martel, din
crâmpeie de existenţă sordidă, păstrate în amintirea celor câţiva apropiaţi ai
cântăreţului.
Pe numele său real
Estéfano Esteban, Martel se naşte se naşte într-un tramvai, într-o vară toridă.
Diagnosticul de hemofilie îl ţine captiv până la optsprezece ani, când
picioarele îi sunt eliberate din prizonieratul ghipsurilor. În adolescenţă ştie
deja peste o sută de cântece. Singura lui dragoste este tango-ul în forma sa
pură, voluptoasă, vulgară. Martel posedă o voce mistuitoare, egalată doar de
glasul idolului său Carlos Gardel. Totuşi, sănătatea şubredă şi nostalgia
bolnăvicioasă pentru trecutul altora, fac din genialul artist un om al
umbrelor, care se dăruieşte unui public restrâns. În ultima perioadă a vieţii este
zărit rar în locuri alese de el şi încărcate de o istorie tragică. Asemenea
unei stele căzătoare care însă nu îndeplineşte nicio dorinţă, el există doar
pentru a pieri glorios. Muzica lui provine dintr-un timp al suferinţei
martirizate şi al valorilor răpuse de nedreptăţi politice.
Căutarea lui Martel
devine o obsesie în care se împletesc deopotrivă întrebări filosofice,
întâmplări cu iz fantastic şi evenimente cu ecou într-un prezent boem, dar
despiritualizat. Bruno visează să descopere, în subsolul clădirii unde a
închiriat o cameră, punctul în care îşi au originea toate celelalte puncte din
univers, numit „aleph” de Borges, în scurta sa povestire omonimă. Bruno
bănuieşte că bibliotecarul care locuieşte acolo ştie ascunzătoarea secretă a
aleph-ului. Tucumanul, singurul prieten apropiat al tânărului, se află şi el pe
urmele porţii care se deschide spre infinit, nutrind speranţa că aceasta îi va
aduce câştiguri băneşti.
Buenos Aires-ul este
scena pe care se joacă un spectacol intens, cu personaje tulburătoare şi
poveşti în ramă, alcătuind un complex tablou uman. Adevăratul Julio Martel nu
are aproape nimic în comun cu eroul lui Martínez. Scriitorul argentinian
reuşeşte să transforme un renume într-o legendă răscolitoare, făcându-l pe
cititor să tânjească după un Martel al grotelor urbane, rămas în anonimat, dar
ştiut doar de câteva suflete rătăcitoare.
Romanul „Cântăreţul de
tango” a apărut la editura Curtea Veche şi aşteaptă să fie citit (de ce nu,
chiar pe muzica lui Martel) de toţi cei aflaţi în căutarea unei aventuri
revelatorii, în paşi de tango.
Sursa textului: http://semnebune.ro/2013/cantaretul-de-tango/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.