Mărturisesc că m-a fascinat încă din
copilărie teatrul gestual, de aceea am găsit mereu în “Masca” un minunat
refugiu din calea monotoniei.
“Comedia erorilor” este un spectacol inovativ
ce reuneşte teatrul, dansul, muzica şi acrobaţia. Sub bagheta lui Mihai
Mălaimare, personajele lui Shakespeare ne stârnesc amuzamentul într-un context
modern, unde comicul de situaţie este perfect condimentat de impresionante
artificii regizorale.
Soarta îi poartă pe doi fraţi gemeni
(Valentin Mihalache), despărţiţi la naştere, în oraşul Efes. În timp ce unul dintre frați îşi duce
traiul în Siracuza, este căsătorit şi se bucură de respectul tuturor, celălalt
este un visător care îşi preţuieşte libertatea şi călătoreşte alături de
servitorul său. Încurcăturile se ţin lanţ de protagonişti, pe măsură ce rudele
şi apropiaţii se arată tot mai nedumeriţi de faptele scandaloase ale celor pe
care credeau că îi cunosc.
Spectatorii pot urmări piesa din toate
cele patru direcţii ale scenei, lăsându-se invadaţi de poveste. Scenografia lui
Puiu Antemir face posibilă o interacţiune spectaculoasă între actori şi sală. Eroii
se avântă îndrăzneţ pe treptele existente în dreapta şi în stânga şi te fac să
îţi întorci privirile într-un ritm ameţitor, ca nu cumva să rătăceşti vreun
personaj. Efectul este similar cu cel obţinut prin jocul camerei într-un film
de acţiune. Paşii răsună zgomotos, la fel şi vocile care par a ni se adresa
direct, ba cerându-ne sfatul, ba confesându-se. Pentru că am stat în rândul al
doilea, am avut surpriza ca cineva să îmi ofere o cameră digitală pe care am
păstrat-o câteva minute, nutrind chiar gândul vinovat că am primit un cadou.
Într-un episod antrenant şi inedit, am fost invitaţi să scandăm lozinci despre
femei şi bărbaţi. Pentru neiniţiaţi, această nouă manieră de abordare teatrală
poate atinge un nonconformism intimidant, însă umorul spumos reuşeşte să fure
zâmbete chiar şi celor mai sobri.
Introducerea corului este o semi-parodie
la adresa tragediilor antice şi îndeplineşte rolul interactiv, generând şi
dinamismul care traversează spectacolul de la un capăt la altul. Liderul de
grup (Emilia Manea) reuşeşte pe alocuri să tulbure intenţiile umoristice
printr-o impulsivitate nepotrivită, părând mai degrabă un personaj caricatural.
Deşi complexitatea artistică are farmecul ei, maniera de îmbinare a diferitelor
arte riscă să producă oarece confuzie. Scenele de acrobaţie intervin abrupt în
desfăşurarea evenimentelor, deconectând privitorul de la logica acţiunii. Conflictele
principale generează intrigi adiacente care spre final îngreunează înţelegerea
poveştii. Măiestria interpretării şi dialogul cu spectatorii compensează însă
pentru micile scăpări.
De remarcat sunt şi costumele realizate
de Unda Pop, ce urmăresc stiluri diferite, alternând de la clasic la modern,
combinând entuziasmul culorilor cu sobrietatea nuanţelor închise.
Distribuţia
numeroasă este atent presărată în peisajul comediei. Emilia Manea, Grațiela
Bădescu, Iulia Dumitru, Andreea Cauc şi Oana Dragnea sunt numai câteva nume din
componenţa corului. Să nu-i uităm nici pe Aurel Sandu, Cosmin Creţu, Anamaria Pîslaru
şi Dora Iftode (în rolul soţiilor).
“Comedia erorilor” vă va suprinde, poate
chiar vă va şoca, dar cu siguranţă este o experienţă pe care nu o veţi uita
curând.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.