miercuri, 12 februarie 2014

Scrisoarea Teodorei către Moș Crăciun

Am găsit ieri scrisorica asta, ȋmpăturită ȋn patru ȋntr-un sertar cu creioane colorate. Nu știam că am păstrat-o. Ea aparține copilului Teodora de acum 13-14 ani.

Dragă Moș Crăciun,

Bineȋnțeles, nu mai trebuie să menționez minunata dată, data dintre Ajunul Crăciunului și Crăciun, ȋn care toată lumea ar trebui să fie măcar un strop mai bună. Ȋn această seară, toți te așteptăm să ne aduci daruri și bucurie mai ales. 

Ȋți scriu această scrisoare cu cel mai mare drag, deoarece tu ești un foarte important sfȃnt, fără de care beculețul din inimile fiecăruia nu s-ar mai aprinde. Ȋmi doresc atȃt de mult ca toți să creadă ȋn tine, tare mult. Sper să am puterea să-i conving  măcar pe cȃțiva să creadă ȋn tine.

Ȋn privința cadourilor, știi, cred că ȋmi doresc foarte mult acel joc. Dar mă voi strădui să mă abțin de la gȃndul că tu trebuie să-mi aduci ce-mi doresc. Atȃtea cadouri ar trebui să se ducă la atȃția copii săraci și oropsiți de soartă.

Crăciunul presupune bucurie, dragoste, prietenie,pace și tot ce e mai frumos pe pămȃnt. Ȋn primul rȃnd este nașterea lui Iisus. Fie ca toți să considere Crăciunul ca pe sărbătoarea care aduce cea mai mare bucurie și pentru care să ne amintim că trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru toate frumusețile pe care ni le-a dat și pentru că ne dă șansa să pornim de la ȋnceput și să ne ȋndreptăm greșelile.

Răspunsul la scrisoare ȋmi va dovedi și mai mult că ești lȃngă fiecare dintre noi și ne ocrotești. Ȋți mulțumesc pentru cadourile din anii trecuți care au fost superbe.

Nu trebuie să te văd ca să știu că exiști. Trebuie să ȋți simt puterea, să te simt aproape, ca ȋntotdeauna.
Poate te vom mai ȋntȃlni și altă dată, căci tu vei fi veșnic, cu ochii-ți blajini, barba albă ca țesută din fulgi de nea și zȃmbetul tău binevoitor.

p.s. să ne trimiți și nouă o scrisoare!

Cu drag,

TEODORA.

duminică, 2 februarie 2014

Prestez servicii artistice – o frumoasă nepiesă

De curȃnd am făcut cunoștință cu cea mai recentă piesă scrisă și regizată de Chris Simion, Prestez servicii artistice. Un spectacol care o să vă surprindă tocmai prin ceea ce NU este.
  
M-am așezat la una dintre măsuțele de la Godot Cafe, așteptȃndu-mă la altceva. Bate gongul de cȃteva ori, anunțȃndu-ne că vom pătrunde ȋn altă lume. Dintr-o dată, Dan Rădulescu se ȋnfățișează ȋnaintea noastră, cu o veste proastă: nu se mai ține niciun spectacol pentru că pur și simplu nu se mai poate ȋnțelege cu actorii. Ni se prezintă. E un regizor venit tocmai din America pentru a monta ceva mișto pe o scenă romȃnească.


Apar și actorii, "recuzita" (din nefericire au mai scăzut ȋn grad odată cu noul val): Valentin Teodosiu (da, vocea de la PRO Tv), Manuela Hărăbor (da, Pădureanca) și Diana Dumitrescu (corect, Cristina din Ȋngeri pierduți). Mai tȃrziu gașca va fi completată de o apariție explozivă, Corina Moise.

Ȋmpreună, cei cinci cavaleri ai apoca-lipsei ne dezvăluie o lume mai puțin cunoscută, pitită ȋn spatele cortinei... o lume a orgoliilor și tristeților, a tradiției amenințate de modernitate și a viselor ȋnfrȃnte de ambiții.

Și, după cum v-am obișnuit, vă ofer o particică din cronica de la acest spectacol care mi-a făcut seara mai frumoasă:

Acesta nu este o cronică de teatru pentru că nu există nicio piesă. Actorii au decis să părăsească scena, iar regizorul a rămas singur să anunțe spectatorii, cu părere de rău, că au dat banii degeaba. Evenimentul s-a anulat. Motivul? Nu mai are cu cine lucra, prea multe fițe.

Ce se ȋntȃmplă ȋn continuare sfidează orice așteptare. Pătrundem direct ȋn culisele unui spectacol, pe urmele creatorilor săi. Ȋn micul univers din spatele cortinei, protagoniștii ne invită să descoperim suișurile și coborȃșurile din viața oamenilor care ne mint frumos, ascunși dincolo de măștile vesele și triste.


Continuarea aici. 
Poze de pe: facebook, http://pelateatru.blogspot.ro/

marți, 28 ianuarie 2014

Cum am învăţat să conduc – lecții de șofat și iubire interzisă

N-am carnet de conducere, nici nu cred că o să am vreodată, dar ȋmi place să visez. :)

Din fericire, le pot face pe amȃndouă ȋn „Cum am învăţat să conduc, o piesă regizată de mai tȃnărul și talentatul Eugen Gyemant și prezentată publicului ȋntr-o superbă atmosferă retro. Un spectacol care ȋmi amintește de Lolita și aventura ei toridă cu profesorul Humber, dar ceva mai reținută și mai romantică


Aici, povestea este privită prin ochii protagonistei, Mititica, un copil matur care crește ȋn umbra unei epoci ȋn care regretele trecutului și extravaganța viitorului se ȋntȃlnesc ȋntr-un prezent incert. Unchiul Peck ȋi este prieten, tată și amant deopotrivă. Ȋmpreună, ȋnvață să conducă prudent pe drumul Vieții. Uneori motorul se ȋncinge, alteori mașina rămȃne blocată la intersecția dintre Dorință și Moralitate. Totuși, de fiecare dată călătoria este magică.

Dacă nu aș fi știut cine este „vinovat” pentru regia piesei, aș fi crezut cu siguranță că e vorba de un om trecut de prima tinerețe, un suflet bătrȃn care a călătorit el ȋnsuși prin meandrele (nu ale concretului, ce credeați?) destinului, ca mai apoi să culeagă roadele și să le ȋngăduie să-l inspire pe scena unui teatru. Ȋnainte de toate, Eugen Gyemant știe să extragă frumusețe din seva trecutului și să o strecoare prin propria sensibilitate artistică.


„Cum am învăţat să conduc este un manual de instrucţiuni pentru utilizarea Vieţii. Dar, ca orice manual, se uită şi rămâne suspendat în negura timpului, mai precis prin anii 60.

Sentimentul unei nostalgii dureroase străbate întreaga poveste. Maşina devine un simbol al destinelor încrucişate la răspântia dintre moarte şi iluzia fericirii. Nu destinaţia contează, ci micro-universurile create acolo.

Mititica (Ioana Anastasia Anton) şi unchiul Peck (Şerban Pavlu) se întâlnesc în secret în singurul loc unde inocenţa nu-şi cere dreptul. Sunt condamnaţi pentru că s-au născut la sfârşitul propriei vieţi copii bătrâni cu vise frânte. Valsează pe marginea prăpastiei minţindu-se că nu vor cădea niciodată.”


Mai multe impresii despre piesă citiți ȋn continuare ȋn Ziarul Metropolis. 

Surse foto: revistateatrala.radioromaniacultural.ro  cotidianul.ro

luni, 27 ianuarie 2014

Cinci motive pentru a vedea Tartuffe

La Teatrul Metropolis se joacă Tartuffe, comedia celebră a domnului Molière, maestrul umorului adresat moravurilor (ușoare).

Cu ce să vă conving să o vedeți? Hm... a, da!

1. Rolul parvenitului bigot este jucat de George Costin, cȃștigător al  premiului pentru “Cel mai bun actor in rol principal” la Gala Premiilor UNITER 2013.
2. Povestea include scene picante de seducție ( a se viziona numai cu acordul soțului/soției).
3.  Se vorbește ȋn versuri, dar totul se ȋntȃmplă ȋntr-un decor avangardist.
4.  Bătutul toacei are farmecul unui refren dintr-o melodie special compusă pentru escroci sentimentali cu veleități de călugăr.
5. Nu te poți supăra pe Tartuffe pentru țeapa aplicată cu abilitate familiei lui Orgon. Vei fi prea ocupat să rȃzi. 


Imaginaţi-vă că Molière trăieşte în secolul XXI. Îşi încalţă pantofii, îşi aranjează cravata pentru a vedea spectacolul „Tartuffe sau Impostorul” în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză. Nimic nu-l pregăteşte însă pentru ce urmează. Nici eu n-aş fi putut s-o spun mai bine de-atât, îşi zice în sinea lui, când se lasă cortina.

O masă festivă în atmosfera unui sfârşit de carnaval de la care lipsesc confettile. O rochie elegantă, cizme de cauciuc, mănuşi fără degete şi cuvintele nervoase murmurate de un bărbat care vorbeşte la telefon – în alte cuvinte, o scenă cochetând în aparenţă cu absurdul, un ecou modern al întâlnirii lui Alice cu pălărierul nebun la ora ceaiului. Doar că aici nu e „ţara minunilor”, ci a minciunilor. Astfel îşi fac apariţia personajele uneia dintre cele mai faimoase opere ale marelui scriitor francez.


Continuarea ȋn Ziarul Metropolis. 
Foto: Adriana Grand.

Mult zgomot pentru nimic

Ȋn decembrie a avut loc premiera spectacolului „Mult zgomot pentru nimic“, la Teatrul Nottara din Bucureşti.

Deși am făcut cunoștință cu Marele Bard ȋn liceu și pe urmă ȋn facultate, recunosc că nu l-am văzut niciodată pe scenă, pitulȃndu-se ȋn spatele replicilor cu iz medieval. Mă bucur că am făcut-o ȋn cele din urmă. Am urmărit un spectacol care l-ar fi făcut mȃndru pe Shakespeare.

Imaginați-vă, să stăpȃnești un șuvoi de replici care se sparg de auzul spectatorilor ȋn rime și versuri. Pentru că am omis să mă refer la el ȋn cronică, o voi face aici: felicitări Dan Amedeo Lăzărescu pentru traducere. Rolul traducătorului este unul ȋnsemnat și de el depind adesea ȋntorsăturile viclene ale frazei și de ce nu, farmecul unei replici sau chiar situații comice.

Piesa a produs „mult zgomot“, dar cu siguranță nu a fost „pentru nimic“. Distribuția numeroasă a dat viață uneia dintre cele mai savuroase comedii din secolul XVI.

Regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii.
Cu acest prilej, călătorim în timp, în secolul al XVI-lea, când întoarcerea triumfătoare a lui Don Pedro (Gabriel Răuţă) generează o serie de încurcături hilare. Învingător în luptă, îl vizitează pe Leonato (Ion Haiduc), guvernatorul Messinei, acompaniat de Claudio (Lucian Ghimişi) şi Benedick (Cristian Nicolae).


Continuarea aici.

joi, 2 ianuarie 2014

Lecţia de violoncel – Radu Beligan ne dă o frumoasă lecţie de viaţă


 Pe 16 decembrie am fost la premiera celei mai recente piese în care joacă Radu Beligan, Lecţia de violoncel. Cu două zile înainte şi-a sărbătorit ziua de naştere, la teatru (unde altundeva?). A împlinit 95 de ani, dintre care 75 de carieră
sursa foto: cotidianul.ro
Nu de multe ori se întâmplă să am ocazia să îl urmăresc pe cel mai longeviv actor (al cărui nume a pătruns recent în Cartea Recordurilor) nu doar în decorul unui teatru, dar şi pe scena vieţii, la fel de spiritual şi veşnictânăr – ar trebui să se inventeze cuvântul ăsta special pentru el. :)

M-a suprins plăcut să observ un val de optimism şi forţă străbătându-i replicile şi trupul, mai ceva ca în Egoistul. O revenire spectaculoasă la Teatrul Metropolis, în acordurile unui text sensibil scris de Mona Radu special pentru Radu Beligan şi fiica sa Lamia, care joacă alături de tatăl său. Distribuţia îi include pe Marius Manole şi Rodica Ionescu (care împarte rolul cu Tania Popa).
Mai jos găsiţi un fragment din cronica inspirată de acest spectacol ce va rămâne cu siguranţă în istoria teatrului (spectacolul, nu cronica mea):

“Spectacolul pus în scenă de regizorul Felix Alexa a avut premiera luni, 16 decembrie, la Teatrul Metropolis din Bucureşti. Mona Radu a scris piesa special pentru Radu Beligan şi pentru fiica lui, Lamia. În „Lectia de violoncel“, arcuşul se plimbă frenetic de-a lungul singurătăţii, conturând o melodie tristă. Iubirea se clădeşte dintr-o suită de note false, în acordurile instrumentului devenit un surogat nereuşit al fericirii.

După o căsnicie de 20 de ani, politicianul George (Radu Beligan) şi soţia sa Eva (Lamia Beligan) împart aceeaşi felie de amărăciune, în faţa televizorului. Îi despart două decenii de vise închistate şi cinism istovitor. În aer pluteşte o dezamăgire cruntă, ajunsă la apogeu. Infidelitatea soţului trezeşte în Eva dorinţa de a-şi reafirma feminitatea. Ea îl anunţă pe George că a primit un rol într-un film american. Condiţia – să înveţe să cânte la violoncel în trei luni de zile. (…)”

Continuarea cronicii în Ziarul Metropolis.


vineri, 27 decembrie 2013

Thoughts on love

What becomes of two lovers who accidentally fall into an hourglass? Do they merge with the time that elapses, or do they change into grains of sand and remain at the bottom, while a whole eternity takes place outside?
painting by Himanshu Dubey
In love, everything is as meaningless as it is profound.

A nostalgic love is the love that has reached the ultimate consummation and feeds off the illusion of time.