What
becomes of two lovers who accidentally fall into an hourglass? Do they merge
with the time that elapses, or do they change into grains of sand and remain at
the bottom, while a whole eternity takes place outside?
painting by Himanshu Dubey
In
love, everything is as meaningless as it is profound.
A
nostalgic love is the love that has reached the ultimate consummation and feeds
off the illusion of time.
Omul
este unica fiinţă conştientă de sinele său. Povara de a fi om se iveşte din
năruirea oricărui avânt de a mai căuta un scop într-un viitor pe care îl
îmbrăţişăm de teama trecutului.
nu seamănă izbitor cu tipul din Eraserhead?
Dacă
celorlalţi le-a scăpat timpul, Cioran şi-a scăpat lui însuşi.
Fanaticul
tinde într-un final către anonimat, este învins de îndoială, în timp ce
ereticul se foloseşte de îndoială, exploatând-o.
Durerea
constituie cea mai reală conexiune a omului cu propria conştiinţă şi
luciditate. (…) Este nevoie de suferinţă
pentru a intra în vorbă cu noi înşine.
“Căderea în timp” este o carte a deznădejdii.
Dintr-o disperare monstruoasă, omul se dezumanizează, după ce toate încercările
sale de autocunoaştere au eşuat. Cioran însuşi este detemporalizat şi dezamăgit
de un Dumnezeu mult prea uman.
Pe
axa timpului, Cioran nu există. El se află undeva în afara ei, proiectându-şi
iluzia firii în infinitul acesteia.
Într-un articol consistent apărut în Revista
Egophobia, scriitorul Oliviu Crâznic ne vorbeşte despre apariţiile care i-au
atras atenţia la târgul de carte Gaudeamus, 2013.
Printre autorii enumeraţi (şi
sunt mulţi pe care merită să-i descoperiţi) mă aflu şi eu. Cu acest prilej îi
mulţumesc lui Oliviu pentru cuvintele onorante, pe care le voi reda mai jos:
"...merită
menţionat un remarcabil volum de poezie al Teodorei Gheorghe, şi ea cunoscută
autoare de povestiri fantastice – Moartea era un iepure şchiop. De altfel,
întregul conţinut al volumului implică referiri la fantasticul clasic, original
inserate, menite a susţine idei şi concepte poetice pline de forţă. Autoarea ne
poartă astfel, într-o formă de poezie modernă, printre volume prăfuite şi
valoroase, printre legende şi vise, printre cugetări şi rătăciri. Mircea Eliade
cu ale sale „ţigănci”, legendele arthuriene şi Camelotul etern din The Once And
Future King, Narnia şi cronicile miraculoase ale şifonierului-poartă, toate
construiesc artistic un pod iluzoriu şi simbolic, plăcut sufletului, legând
între ele Valsul fantomelor şi Mărţişor de E.A. Poe. Pentru că, să nu uităm,
curentul simbolist s-a născut, măreţ şi decadent deopotrivă, din componenta
gotică a romantismului şi din admiraţia lui Charles Baudelaire pentru Edgar
Allan Poe… Un volum de povestiri fantastice ar asigura o pereche frumoasă
pentru Moartea era un iepure şchiop, şi poate că proza Teodorei Gheorghe nu se
va lăsa prea mult aşteptată înainte de a vedea lumina… tiparului.”
1. Un post-it cu mesajul: „Nu uita să fii
optimistă!” Eu nu uit, dar nu prea-mi vine.
2. Promisiunea unui an muuult mai bun – ceea
ce mă face să realizez cât de nasol a fost ăsta care a trecut.
3. Factura neachitată a vechilor suferinţe.
4. Un termometru care îmi arată câte grade nu vor fi niciodată în casă în iarna asta.
5. O carte despre comunism.
6. Un film realizat după o carte despre
comunism.
7. Bomboane Ferrero – nu înţeleg de ce sunt considerate dulciuri de lux (nu bag mâna în foc, dar cred că le trec prin nisip înainte să le împacheteze).
8. Un dvd cu momentele de aur din emisiunea
lui Măruţă.
9. O lanternă care să-mi lumineze gândurile
negre cu baterii de unică folosinţă.
10. Un
calendar cu bărbaţi musculoşi ţinând în braţe pisici – not a good combination...
11. Un cuţit
care nu taie – mi-e foame, vreau pâine feliată.
12. O broşură
despre cum să-ţi învingi timiditatea în 5 paşi – 5 paşi la dreapta sau la
stânga?
13. O rochie
atât de frumoasă, încât mi-e milă să o port mai mult de două ori.
14. O jumătate
de lună – eu vreau luna întreagă!
15. Orice
împachetat în polistiren – mereu mi s-a făcut pielea de găină când am auzit
zgomotul de la polistirenul scos din cutie. Brr!
Unii oameni îţi par atât de cunoscuţi, încât ai impresia că
ai petrecut în compania lor sute de vieţi. Te uiţi în ochii lor şi te vezi
încrustat în irisul lor, ca un basorelief imitând viaţa din forme imprecise. Ai
vrea să le strecori un bilet pe sub uşă în timp ce dorm şi acolo să le
mărturiseşti secretul tău, al vostru. Dar ei nu te văd. Sunt prea preocupaţi să
citească ziarul şi să admire vitrinele.
Când în sfârşit te zăresc cu coada ochiului, îţi zâmbesc
laconic şi-ţi adresează o întrebare din vârful genelor: Noi ne-am mai întâlnit
vreodată?
“Da, ne-am născut din acelaşi fragment de lumină şi am
călătorit mii de vieţi împreună. Am trăit în peşteri, am învăţat secretul
focului, am fost negustori, soţi, fraţi, surori; am populat Franţa, Grecia,
Egipt, India; am urcat pe cele mai înalte creste, am căzut, ne-am înălţat; am
învăţat să iubim, să ne urâm, să dorim, să pictăm, să facem calcule, să dăm naştere,
sa construim oraşe, să dărâmăm imperii. Când credeam că ne-am uitat, ne-am
regăsit la un colţ de stradă prin Anglia secolului XII. Erai un tânăr care
cerşea pe marginea unui drum. Ți-am
picurat o monedă în palma prăfuită şi atunci ţi-am văzut sclipirea din ochii
albaştri, ca doi nasturi decupaţi dintr-o fâşie de cer senin. Mă recunoşteai,
deşi nu mă văzuseşi niciodată. Au urmat şi alte vieţi în care nu s-au întâlnit
decât umbrele noastre pe câte un trotuar.”
Asta i-ai răspunde străinului care crede că v-aţi mai
cunoscut cândva. Dar nu poţi. E prea... teatral. În schimb îi zâmbeşti tâmp şi
îi spui că ai o figură comună. Într-o zi o să vină din nou timpul vostru, dar
până atunci trebuie să păstrezi secretul și să-ți bei liniștită cafeaua.
Un superb short film despre o dragoste la prima vedere....
Moartea
unui actor îmi crează
mereu senzaţia
unui spectacol de magie încheiat prea curând, când iepurii încă mai trebuie să iasă din joben.
Dintr-un egoism elitist, uneori îmi imaginez că actorii au dreptul la un dram de
eternitate. Mă
trezesc din reveria mea cu iz legendar pentru că simt atingerea unor degete scheletice
pe umăr
– e doamna Realitate, care îmi aminteşte
că
toţi
ne naştem
cu un termen de expirare lipit pe un colţ
de suflet.
theatrecollection.net
Un
actor se poate considera, totuşi,
puţin
mai noroc decât alţii
– el trăieşte mai multe vieţi. Cam ca
pisicile, doar căşoarecii pe care-i
prinde sunt de toate culorile şi
le trebuie o momeală
specială,
ţesută cu har din mii
se fâşii
de umanitate.
Ieri l-am văzut pe Nae Lăzărescu la tv
într-una din ultimele înregistrări.
Trupul i se îngustase, parcă
dispărea
încet-încet de pe scena destinului. Umorul lui spumos îi pierise în cutele
desenate pe chip. Boala e fandosită,
nu prea se gâdilă
cu una, cu două,
păreau
să
spună
ochii trişti.
Ştia că în curând va
îmbrăca
straiele unui rol după
care nu vor exista aplauze, un rol pentru care îţi trebuie cea mai sârguincioasă pregătire şi oricâte repetiţii ai face, nu e
de-ajuns. Din păcate,
Nae a salutat publicul cu un zâmbet nostalgic şi s-a retras în culise, dincolo de
cortina vieţii.
cinemarx.ro
Pentru
Peter O’Toole ceasul a încetat să
mai ticăie
la 81 de ani. Cred că
s-a şi-a
făcut
ieşirea
în spiritul cinismului aristocratic care l-a însoţit mereu. Precis i-ar fi plăcut să joace postmortem
într-un film ca High Spirits (1988), pe post de strigoi flegmatic care fumează ţigări scumpe îmbrăcat într-un halat
roşu.
Gândurile m-au dus în continuare la Gheorghe Dinică, pe care nu l-am
văzut
niciodată
pe scenă.
M-au răscolit
din nou regretele. Omul ăsta
era atât de sarcastic, încât mă
mir cum de n-a fentat dudia cu coasa printr-o replică acidă, ca: “Când joci un personaj negativ, poţi să îl
joci cum vrei, pentru că
cei ai dracului trebuie eliminaţi şi ţi
se dă
voie să
mori în toate felurile. Iar posibilităţile pentru actori sunt mult mai interesante.”
biography.com
Mi-am amintit
apoi de un vis ciudat avut în urmă cu mai mulţi ani (deh, am îmbătrânit şi eu). Dem Rădulescu, unul din actorii mei
preferaţi, se afla pe
un fotoliu, într-o cameră aproape goală. Eram uşor suprinsă că trăia (ştiam din realitate că nu poate fi adevărat). L-am întrebat: de ce ai
revenit? A zâmbit nostalgic şi mi-a răspuns: Mai am un rol de jucat. Nu
mă lasăăştia să ies la pensie. Eu am râs
înfundat şi l-am
chestionat: Totuşi, tu nu ai
murit acum ceva vreme? Dem a oftat, s-a ridicat şi s-a evaporat în spatele unei uşi.
Când moare un
actor, se spun lucruri ca: a trecut în nefiinţă, a pierit o stea, s-a dus o
generaţie, sau dezolantul:
“fie-i ţărâna uşoară”. Jurnalişti şi colegi de breaslă de-ai defunctului se adună sub un cortegiu de cuvinte mai
mult sau mai puţin oneste. Mă întreb, câţi dintre cei care ţin mici discursuri l-au cunoscut
cu adevărat? Câţi au fost de faţă când şi-a lăsat de-o parte măştile purtate pe scenăşi a rămas gol, dezbrăcat de fard, mimică, trucuri şi contorsionări ale firii? Care dintre vieţile trăite de actor este comemorată când trupul lui priveşte cerul dintr-o cutie de unică folosinţă? Poate că nici măcar actorul însuşi nu a pătruns în sine îndeajuns de adânc
pentru a-şi descoperi
eul preferat...